שיטת 4 השלבים של שמחה אייזנר להפסקת התקפי חרדה
 

ההבדל בין התקף חרדה לבין התקף פאניקה

בטח נתקלת בביטוי "התקף פאניקה" בנוסף לביטוי "התקף חרדה". מהו ההבדל ביניהם?

ראשית, עליך לדעת שב99% מהאתרים המדברים על התקפי חרדה (אתר זה ביניהם), הכוונה היא בעצם להתקפי פאניקה (panic attacks) ולא להתקפי חרדה (anxiety attacks).

התקף חרדה, להבדיל מהתקף פאניקה, הוא אירוע שבו אתה חש דפיקות לב מהירות, מתח, הזעה וסימפטומים נוספים. אך שלא כמו בהתקף פאניקה, התסמינים האלו הם "תחת שליטה".

לדוגמא: אתה יכול להרגיש התקף חרדה כשאתה בא לבקש העלאה במשכורת מבוס קשוח, בזמן שאתה מתווכח עם מישהו, בזמן שאתה עוקף מישהו בכביש והוא צועק פתאום וכדומה.

התקף חרדה הוא הרבה פחות עוצמתי מהתקף חרדה, והוא לרוב נגרם כתוצאה ממעורר חיצוני (מבחן, ויכוח, אתגר שאתה לא בטוח שתעמוד בו, הליכה לרופא וכדומה).

בהמשך המאמר, אכתוב על התקפי חרדה מתמשכים. התקפי חרדה מתמשכים הם שונים מהתקף חרדה בודד שכמעט כל בני האדם ירגישו במהלך החיים בסיטואציות רבות.

התקפי חרדה מתמשכים נקראים "הפרעת חרדה" או "הפרעת חרדה מוכללת".

התקפי חרדה מתמשכים הם כמו התקף חרדה, רק שבעוצמה גבוהה יותר ובאופן מתמשך. כלומר, במקום שההתקף ייגמר אחרי שהמצב ייגמר (אחרי הויכוח לדוגמא), הוא מתמשך. גם כשאין "טריגר" וגם כשאין "היגיון" מסויים בהתקף.

הנה 4 הבדלים בין התקפי פאניקה לבין הפרעת חרדה המתאפיינת בהתקפי חרדה מתמשכים: 

1. משך הזמן שההתקף נמשך. התקף פאניקה נמשך ממספר דקות ספורות ועד לכ-10 דקות (לפעמים יותר, אך ברוב הפעמים הוא אינו נמשך יותר מחצי שעה). במהלך התקף הפאניקה התחושה היא קשה מאד, אך היא נגמרת לאחר זמן לא ארוך.

לעומת זאת, התקפי חרדה מתמשכים (המאופיינים בדפיקות לב מהירות, מתח בגוף, קוצר נשימה, רעידות, אי-שקט פנימי, קשיים להתרכז ועוד) יכולים להמשך שעות, ימים, שבועות ובמקרים קשים גם חודשים רבים. אין הכוונה שכל כמה דקות מתרחש התקף חדש, אלא אותו ההתקף פשוט מתפרס על פני תקופה ארוכה מאד.

2. עוצמת התחושות. התקף פאניקה הוא חוויה קשה מאד של התפרצות פאניקה, רעד, דפיקות לב מהירות ותחושה שאתה עומד למות.

לעומת זאת, התקפי חרדה מתמשכים, שאמנם קשים מאד, אך עדיין אפשר להיות "מעליהם", להמשיך לתפקד במצבים סטנדרטיים ולחיות כשהם ברקע. עם הזמן, הסובל מהם (בהנחה שהוא לא הולך לטיפול) "מתרגל" לנוכחות שלהם בחייו ופשוט חי כשהם "ברקע".

3. משך הזמן הנדרש להתאוששות מההתקף. התקף פאניקה יכול להיות קשה ולהשאיר אותך במצב בו אתה צריך זמן להתאושש ו"לחזור לעצמך".

לעומת זאת, התקפי חרדה מתמשכים שהסובל כבר התרגל אליהם, הסובל יכול לאבד את התחושה של איך מרגישים בלעדיהם, ולא להצטרך לפרקי התאוששות ביניהם. בין ההתקפים, הוא ירגיש הקלה מסויימת, אבל מכיוון שמנסיונו ההתקפים יימשכו, הוא לא מאפשר לעצמו להרגע לגמרי ו"לחזור לעצמו".

4. היכולת להפסיק את ההתקף תוך כדי שהוא מתרחש. עם השנים התפתחו טכניקות שונות לעצירת התקפי פאניקה (אפשר לראות טכניקות בעמוד השלב הראשון).

אפשר גם לעצור התקפי חרדה מתמשכים, אך מכיוון שהם יכולים להיות נוכחים בחיי האדם במשך שנים (בהנחה שהסובל מהם לא הלך לטיפול), הסובל מהם יכול בשלב מסויים להפסיק לפעול על מנת לעצור אותם ופשוט "להשלים" עם המצאות המתח התמידי.

לסיכום, התקף פאניקה הוא חוויה "תחומה בזמן", שאמנם קשה מאד, אך אינה מתמשכת "כל הזמן". לעומת זאת, התקפי חרדה מתמשכים (הפרעת חרדה מוכללת) יכולים להיות פרקי זמן מתמשכים של מתח, רעידות, חוסר יכולת להתרכז וסימפטומים נוספים.
התקפי חרדה מתמשכים קלים יותר בתחושה מהתקף פאניקה, אך הם נמשכים לאורך זמן רב.

 

.

איך לעצור התקפי חרדה

        מתנה מיוחדת!
   מלא את פרטיך להורדה:

שם פרטי
 
אימייל     
      
בהרשמתך תצורף לניוזלטר שיגיע מעת לעת.
      פרטיך לעולם לא יועברו לאדם אחר.