שיטת 4 השלבים של שמחה אייזנר להפסקת התקפי חרדה
 

איך להפסיק לחשוב שההתקפים לעולם לא ייגמרו

אם אתה סובל מהתקפי חרדה למשך זמן רב, ייתכן ואתה כבר מתחיל לחשוב בעומק לבך שמצב זה יימשך לאורך שאר חייך.

מחשבה זו יכולה לדכא אותך, לגרום לך למרמור רב, לייאוש ולתחושה קשה של למה נגזר עלי להיות במצב הזה.

איך אתה יכול לשחרר את המחשבה הזאת ממך ולהבין שהתקפי חרדה הם תופעה שאפשר לשחררה, גם אם היה לך אותה שנים רבות, גם אם לא הצלחת לשחרר אותה בטיפולים שונים, גם אם לא הצלחת לשחרר אותה דרך כדורים ועוד שיטות ונסיונות שונים?

התשובה היא: דרך ההבנה של מדוע יש לך התקפי חרדה. אם תבין למה יש לך התקפי חרדה, אתה תבין שאפשר גם להפסיק אותם.

זה כמו לדוגמא שדרך ההבנה של מדוע נוצר עובש על לחם, תוכל להבין שאפשר גם למנוע מעובש להופיע (כמו למשל דרך הקפאת הלחם וכדומה).

מדוע מופיעים אצלך התקפי חרדה?

התשובה: במח של בעלי חיים מרמת יונק ואילך, וכן במח של בני אדם, יש חלק הנקרא "אמיגדלה". חלק זה סורק במשך 24 שעות ביממה את הסביבה, וברגע שהוא מגלה סכנה - הוא מיד מפעיל מערכת הנקראת "לחם-ברח-קפא".

דפיקות הלב החזקות, הרעידות, ההזעה המוגברת, הנשימות המואצות - כולם בעצם מנגנוני הגנה שנועדו לעזור לך להלחם ביתר אפקטיביות באיום או לברוח ממנו.

דמיין לעצמך שאדם תוקף אותך ואתה נשאר "רגוע" - מן הסתם תגן על עצמך בפחות אפקטיביות מאשר אם תהיה רועד (דבר המכין אותך לתגובה או לבריחה יותר אפקטיבית), מלא באדרנלין, זיעה ועוד.

כלומר, התחושות השונות שאתה מרגיש כאשר מופיע התקף חרדה, הן בעצם תחושות של מערכת הלחם-ברח-קפא שבאות להציל אותך מאיום.

נשאלת השאלה - לפי זה, מדוע מופיעים התקפי החרדה גם כאשר אין שום איום?

התשובה היא: לבני אדם ולבעלי חיים יש תת-מודע. התת-מודע מורכב מחוויות שחוינו, החל ממתי שהיינו עובר ועד לעכשיו. בתת-מודע נצברים "תבניות" / "מחשבות" / "דרכי הסתכלות על העולם" / "מחסומים" / כל הגדרה אחרת - שדרכם אנחנו חווים את המציאות.

למשל, אם אמא אמרה לבנה תמיד כמה שזה חשוב להצליח במבחנים, הוא עלול לקבל את ה"תבנית" שחוסר הצלחה במבחן = חוסר אהבה של האמא.

דוגמא נוספת, אם ילד קיבל מכות בילדות, הוא עלול היה לקבל את ה"תבנית חשיבה" שכל רגע עלול לקרות משהו.

כפי שאתה יודע, בילדות ובתקופות מאוחרות יותר, אנחנו חווים עשרות או מאות או אפילו אלפי אירועים קטנים וגדולים.

האירועים האלו מכניסים אלינו עוד ועוד "תבניות" שונות שדרכם אנחנו "תופסים" את העולם סביבנו.

התבניות האלו יכולות להיות כל כך שקועות בתת-מודע, עד שאנחנו בטוחים שככה כולם חווים את המציאות. כלומר, אין לנו בעולם המושגים הרגיל תפיסה שהעולם הוא בסך הכל מקום רגוע ו"מאיר פנים".

תבניות רבות השקועות בתת-המודע יכולות להשפיע על האמיגדלה לחשוב שגם האירועים הקטנים ביותר, כמו למשל לראות בן משפחה, הם אירועים העלולים לסכן אותך. מהסיבה הזאת האמיגדלה מפעילה את מערכת הלחם-ברח-קפא, ובמילים אחרות, היא מפעילה התקפי חרדה.

אם קראת עד כאן, אתה מבין שהתקף חרדה נוצר מ-3 השלבים הבאים:

1. מידע בתת-מודע "המסמן" ש________ (דבר שגרתי יומיומי) מאיים.

2. שידור לאמיגדלה שיש כאן איום.

3. הפעלת מערכת הלחם-ברח-קפא (התקף חרדה).

לפי זה, אם תצליח לנטרל את 1 (תשחרר מהתת-מודע את המידע הגורם להתקפי החרדה), אז 2 ו-3 יפסיקו לקרות (האמיגדלה לא תחשוב שיש איום בדברים היומיומיים והיא תפסיק להפעיל התקפי חרדה).

איך משחררים את המידע מהתת-מודע?

למזלנו, קיימות שיטות העושות את זה בצורה מצויינת. אני אישית משתמש בשיטות TAT וEP שאותם מצאתי להיות מתקדמים ביותר לעבודה זו. TAT ו-EP מגיעים ישר למה שמפעיל את האמיגדלה ומשחררים את המידע הזה.

לסיכום, דרך שיטות TAT ו-EP אפשר לשחרר את המידע בתת-מודע המפרש אירועים יומיומיים כמסכני חיים. ברגע שהמידע הזה משתחרר, האמיגדלה כבר לא "חושבת" שהאירועים האלו מאיימים, ומפסיקה לשדר למערכת הלחם-ברח-קפא להדלק.

 

.

איך לעצור התקפי חרדה

        מתנה מיוחדת!
   מלא את פרטיך להורדה:

שם פרטי
 
אימייל     
      
בהרשמתך תצורף לניוזלטר שיגיע מעת לעת.
      פרטיך לעולם לא יועברו לאדם אחר.