שיטת 4 השלבים של שמחה אייזנר להפסקת התקפי חרדה
 

76 סיבות בגללן אנשים לא הולכים אל טיפול בהתקפי חרדה - חלק 9

(המשך למאמר 76 סיבות בגללן אנשים לא הולכים אל טיפול בהתקפי חרדה - חלק 1חלק 2, חלק 3, חלק 4, חלק 5, חלק 6, חלק 7, חלק 8)

- איך אפשר להספיק תופעה שאני סובל ממנה במשך שנים? הגוף שלי כבר התרגל לתגובת התקף חרדה לטריגרים שונים, איך בבת אחת הגוף יפסיק להגיב בצורה שהוא מגיב בה במשך שנים?

הגוף לא מפעיל את תגובת התקף חרדה, אלא התת-מודע. התת-מודע מפעיל את ההתקף כי הוא סבור שזה מגן עליך. ברגע שהמידע המוטעה ישתחרר מהתת-מודע, הוא יפסיק להפעיל את ההתקפים. אין כאן עניין של "התרגלות" של הגוף, כיוון שברגע שהתת-מודע מפסיק לחוות דברים יומיומיים כסכנות, הוא מפסיק להפעיל את ההתקפים. והגוף "מתרגל" למצב החדש - רוגע ממושך.

- אני מפחד שהטיפול יהיה כמו היפנוזה.

הטיפול אצלי לא דומה להיפנוזה. אתה כל הזמן בשליטה על הכל. אתה לא חייב לעשות משהו שאתה לא רוצה לעשות. אתה לא חייב להיחשף אם אינך רוצה להיחשף. אתה פשוט כל הזמן "במודע" ובשליטה.

- איך טיפול יפסיק את ההתקפים, הרי הם איתי מהילדות, אני לא יודע מה "יהיה במקומם". איך אפשר להיות במקום הומי אדם בלי התקפים? איך אפשר להתמודד עם מצבים שהתרגלתי להרגיש בהם התקף חרדה, בלי ההתקפים?

אחרי שההתקפים יפסיקו מלהופיע, אתה "תגלה" רגשות אחרים. רגשות של חמלה, הבנה, אהבה ועוד. אתה תגיב למצבים שונים דרך כלים אחרים. לדוגמא: אם מישהו יפגע בך בצורה קשה, במקום להרגיש התקף, תרגיש רחמים על מי שפגע. תרגיש "איזה מסכן הוא שהוא במצב כל כך נמוך שככה הוא מדבר".

דוגמא נוספת: במקום שיש בו פוטנציאל לסכנה, במקום לחוש התקף, תחוש ערנות גבוהה (עוררות יתר). במקום הומי אדם תוכל להרגיש סקרנות ביחס לאנשים שסובבים אותך וכן הלאה.

לסיכום העניין, במקום להרגיש התקף חרדה בתגובה לאירועים מסויימים, תחוש הרגשה אחרת. ההרגשה האחרת תהיה הרבה יותר פרודוקטיבית להתמודדות עם האירוע.

- איך אגרום לעצמי לא לחוש חרדה גם במצבים בהם אמורים להרגיש חרדה? הרי זה לא הגיוני שאהיה במצב סכנה ולא אחוש שום תחושת חרדה?

במצב מסוכן, אחרי שהשתחררו הגורמים לחרדה, אתה תחוש עוררות יתר ולא חרדה. דבר זה דומה לחייל בקרב. חייל מרגיש עירנות רבה יותר, לא תחושות חרדה.

- אם התקפי החרדה יפסיקו מלהופיע ארגיש שחלק משמעותי ממני כבר לא קיים. אני מתלבט: איך אוכל להתגבר על תחושת החוסר הזה?

אמנם אנשים לפעמים מדווחים על תחושה שהשתחרר מהם עול / שאבן כבדה נפלה / שירד להם עול מהכתפיים וכדומה. אך לאחר זמן לא רב, תחוש רגשות חיוביים במקום מה שנעלם. תרגיש אהבה, חמלה, רוך ועוד תחושות דומות.

- התקפי החרדה עיצבו לי את האישיות. אם הם ייעלמו, אהיה בן אדם שמצד אחד בנוי להתמודדות עם התקפי חרדה, אך מצד שני - אין לו את ההתקפים. איך אתמודד עם הסתירה הזאת?

התקפי החרדה לא עיצבו לך את האישיות, אלא הדברים שקרו כתוצאה מהתקפי החרדה. דברים כמו: סבלנות כתוצאה מהזמן הרב שהיה לך את ההתקפים, רגישות לסביבה כתוצאה מההבנה שבעיות יכולות להכאיב בצורה רבה, הבנה עמוקה יותר של בעיות כתוצאה מחקירת ההתקפים וכדומה.

בהפסקת התקפי החרדה, תישאר עם התכונות החיוביות שנבנו אצלך, הם לא "ייעלמו".

- התקפי החרדה הופיעו אצלי בנקודות ספציפיות כמו: מקומות ספציפיים, פעולות ספציפיות, ליד אנשים ספציפיים וכדומה. איך טיפול יגרום לזה שהטריגרים האלו כבר לא יגרמו להתקפים להופיע?

ה"טריגרים" לא מפעילים את ההתקפים, אלא הפרשנות של התת-מודע. לדוגמא: אחרי שהופיע התקף במקום הומי אדם, התת-מודע "מגיע למסקנה" שאנשים רבים = התקף חרדה.

ברגע שהמידע הזה משתחרר מהתת-מודע, הטריגרים השונים חוזרים להיות אירועים שלא מתפרשים בתור סכנה, וממילא לא יהיה יותר התקף חרדה לידם.

לחלק הבא לחץ כאן.

 

.

איך לעצור התקפי חרדה

        מתנה מיוחדת!
   מלא את פרטיך להורדה:

שם פרטי
 
אימייל     
      
בהרשמתך תצורף לניוזלטר שיגיע מעת לעת.
      פרטיך לעולם לא יועברו לאדם אחר.